Bossche Woonboulevard krijgt nieuwe publiekstrekker

18 Jun 2015

De Bossche Woonboulevard in Den Bosch haalde met de nieuwe MediaMarkt een echte publiekstrekker binnen. Maar om de megastore de allure te geven die het verdient, moest er wel wat gebeuren met de directe omgeving. Een dankbare klus voor architect Thijs Ultee van OeverZaaijer Architecten, die een eyecatcher maakte van het tot dan toe rommelige gebied achter de boulevard.

De uitgangspunten: verbeter de zichtbaarheid en bereikbaarheid en maak van de achterkant van de Bossche Boulevard een winkelgebied dat meetelt. De uitdagingen: een zo hoog mogelijke kwaliteit behalen binnen het budget en een goede afstemming met de gemeente. Het resultaat: 'Geslaagd’, aldus architect Thijs Ultee.

Het ongeveer 8.000 vierkante meter grote distributiecentrum met kantoren uit de jaren tachtig achter de Bossche Woonboulevard, was niet fraai. 'Een doodlopende, onveilige omgeving aan de achterkant van de boulevard. Het was een onaantrekkelijk gebied om te lopen', legt Ultee uit. 

"Hoe krijg je het winkelend publiek vanuit de bestaande boulevard naar het nieuwe deel?" 

De populaire woonboulevard trekt dagelijks veel publiek. En met de komst van de MediaMarkt wordt dat alleen maar meer, verwacht de Britse eigenaar Rockspring. Maar hoe krijg je het winkelend publiek vanuit de bestaande boulevard naar het nieuwe deel? Het risico was dat nieuwkomer de MediaMarkt- die er een compleet nieuwe megastore wilde bouwen- te weinig aansluiting zou vinden op die plek. Reden genoeg dus om de hele omgeving rondom de nieuwe winkel een grondige facelift te geven. Het voormalige bedrijventerrein is getransformeerd naar een compleet nieuwe winkelstraat met winkels aan beide zijden. In totaal zo'n 13.000 vierkante meter, goed voor acht grootschalige winkelunits. Ultee: 'Daarmee creëerden we een natuurlijke looproute van het oude deel naar dit nieuwe gebied. Het winkelend publiek loopt automatisch verder.'

"De MediaMarkt werd juist wél een opvallende verschijning in knalrood met pastelblauw."

Mooi, maar hoe zorg je er vervolgens voor dat het nieuwe deel past bij het oude vertrouwde? De nieuwe winkels die gekoppeld zijn aan het bestaande deel zijn door gebruik van dezelfde materialen en kleuren met elkaar verbonden. 'Zodat het een geheel is gebleven, ondanks de verschillende bouwjaren.' 

Opvallend in knalrood
Het nieuw gebouwde volume van de MediaMarkt aan het einde van de Tinnegieterstraat -met circa 3.500 vierkante meter winkeloppervlak- werd juist wél een opvallende verschijning in knalrood met pastelblauw. 'Het gebouw heeft een eigen uitstraling en detaillering, vlak en scherp, maar door de 9 meter hoge glazen hoekaccenten kan je wel zien dat het familie is.' Doordat ook de openbare ruimte is meegenomen in de facelift met nieuwe bestrating, verlichting en groen, biedt de achterzijde van de woonboulevard nu een 'compleet nieuwe winkelervaring', verzekert de architect. 'We hebben eigenlijk van de achterkant een nieuwe voorkant gemaakt.' 

Grote units
De grootste uitdaging van de facelift was volgens Ultee toch wel om het bestemmingsplan te wijzigen van bedrijfsbestemming naar retail. 'Projectdirectie Heren2 heeft daar een heel belangrijke rol in gehad. Een grootschalig winkelgebied als de Bossche Woonboulevard heeft een grote regionale functie, maar de gemeente wil natuurlijk niet dat dit winkelgebied concurreert met het aanbod in de binnenstad. Daarom zijn de winkelunits hier een stuk groter dan de winkels in de stad. 

"Parkeren op het dak zorgt ervoor dat de parkeerplaatsen minder de zichtbaarheid verstoren." 

Een hoop bezoekers komen waarschijnlijk met de auto naar de boulevard. Een belangrijke uitdaging was dus het parkeren. Ultee: 'Naast de nieuwe parkeerplaatsen in de openbare ruimte hebben wij een parkeerdak op de MediaMarkt gemaakt met nog eens ruim 200 plekken. Die staan met een hellingbaan en twee toegangen in verbinding met de begane grond.' Dat heeft twee grote voordelen; het winkelend publiek kan altijd dichtbij parkeren en de begane grond blijft een aangenaam winkelklimaat in plaats van een groot parkeerveld.

Mooi parkeerdek
Belangrijke voorwaarde voor het parkeerdek en de hellingbaan was dan wel dat ze waterdicht, slijtvast en onderhoudsarm zouden worden afgewerkt. 'Ze liggen immers in de buitenlucht', legt Hans van Loosbroek van Triflex uit. Triflex was verantwoordelijk voor de afwerking van de parkeergelegenheid op het dak van de MediaMarkt. 'We gebruikten daarvoor onze gewapende afdichtingssystemen. Waterdicht, scheuroverbruggend en onderhoudsarm. In de kleuren grijs met wit.'

"Ook de achterzijde van de Bossche Woonboulevard telt nu helemaal mee." 

Applicateur Meekelenkamp Kunststof Techniek van Triflex begon in oktober met de klus. Van Loosbroek: 'We hebben wat slecht weer gehad, dus het duurde iets langer dan de bedoeling was. Maar inmiddels is het af en we zijn tevreden.' Ook de architect is trots op het resultaat. 'We hebben een zeer hoog afwerkingsniveau bereikt. De achterzijde van de Bossche Woonboulevard telt nu ook helemaal mee.' Over de vloeibare kunststofoplossingen van Triflex is Ultee ook goed te spreken. 'Dit product kennen wij al een tijdje en er zijn veel kleurmogelijkheden. Er zit altijd wel iets tussen naar onze wens.'

Categorieën
Advertenties
Share this on